هزاره‌های «ارزگان خاص» شواهدی از قتل و خشونت طالبان را برای سازمان ملل فرستادند

در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان دست‌کم ۱۴ نفر از قوم هزاره در ارزگان خاص کشته شده‌اند

شماری از ساکنان شهرستان ارزگان خاص در استان ارزگان واقع در مرکز افغانستان که اکثر آن‌ها از قوم هزاره‌اند، می‌گویند شواهدی از قتل و خشونت‌های طالبان و نیز سوزاندن مزارع، قطع درختان و ناامن‌سازی این منطقه را برای سازمان ملل فرستاده‌اند. 

ساکنان ارزگان خاص در این نامه که یک نسخه از آن به ایندیپندنت فارسی رسیده، از روستایی به نام «جوی‌ نو» یاد کرده‌اند که از مناطق سرسبز و حاصلخیز ارزگان خاص است و به گفته آن‌ها، همسایگان پشتون‌تبارشان با همدستی طالبان در تلاش‌اند هزاره‌ها را از این منطقه کوچ دهند و زمین‌هایشان را غصب کنند. 

در این نامه که به سازمان ملل فرستاده شده، آمده است: «جوی نو سرسبزترین، حاصلخیزترین و خوش‌آب‌و‌هواترین منطقه ارزگان خاص است. در واقع این روستا بهترین منطقه ارزگان خاص محسوب می‌شود. پشتون‌های همسایه با تمام توان تلاش می‌کنند تا با فشار حداکثری و جنایت‌های مختلف علیه مردم این روستا این منطقه را تصرف کنند.» 

در این نامه ذکر شده است که در دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، اعضای این گروه یا افراد تحت حمایت آن‌ها، دست‌کم ۱۴ نفر از ساکنان هزاره این منطقه را به بهانه‌های مختلف کشته‌اند. آن‌ها در این نامه تاکید کرده‌اند که ساکنان محل بارها برای دادخواهی به مقام‌های محلی طالبان مراجعه کرده‌اند، اما طالبان هیچ‌گاه به پرونده آن‌ها رسیدگی نکرده‌اند. 

پیش از این نیز تصاویر و ویدیوهایی از شهرستان ارزگان خاص به ایندیپندنت فارسی رسیده بود که نشان می‌داد اعضای گروه طالبان هزاران اصله درخت میوه‌ هزاره‌ها را در این منطقه قطع کرده‌اند. 

این نامه می‌افزاید: «طالبان و پشتون‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند، حدود ۲۰ خانه ساکنان جوی‌ نو را تخریب کرده یا به آتش کشید‌ه‌اند. آن‌ها علیه ساکنان هزاره این روستا جنایات متعدد، سازمان‌یافته و هدفمند مرتکب شد‌ه‌اند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه جزئیات رویدادها از جمله تعداد قربانیان و آمار کشته‌ها و زخمی‌ها نیز درج شده است. 

پیش از این، دو منبع آگاه در شهرستان ارزگان خاص در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کرده بودند که طالبان شنبه ۲۱ مرداد (۱۲ اوت)، زمین‌های کشاورزی ساکنان روستای شش‌پر را تخریب و درختان آنجا را قطع کرده‌اند. به گفته این منابع، طالبان هرازگاه با زورگویی و باج‌گیری از ساکنان این روستا می‌خواهند این ناحیه را ترک کنند. 

شماری از فعالان زن در کابل هم در روز یکم شهریور با صدور بیانیه‌ای، به سرکوب مردم هزاره در شماری از مناطق افغانستان به‌ویژه استان ارزگان اعتراض کردند. این زنان تاکید کردند که جنایات طالبان علیه هزاره‌ها به شکل کشتار هدفمند، غصب زمین‌های کشاورزی و کوچ اجباری هزاره‌ها در دو سال گذشته در استان‌های مختلف افغانستان ادامه داشته است و طالبان در ارزگان زمین‌های کشاورزی مردم هزاره را غصب می‌کنند و به پشتون‌ها می‌دهند. 

در دو سال گذشته هم‌زمان با تسلط طالبان در افغانستان، هزاره‌ها در مناطق مختلف این کشور تحت آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و در اکثر این مناطق به کوچ اجباری وادار شده‌اند. در تازه‌ترین مورد، یک کمیسیون مربوط به حل منازعات کوچی‌ها هزاره‌های ساکن شهرستان بسهود در استان میدان وردک را مجبور کرده است که به یک مرد کوچی یک میلیون و ۷۵۰ هزار افغانی غرامت بپردازند. به ادعای آن مرد، ساکنان این روستا چند سال پیش گوسفندانش را به سرقت برده‌اند.

بر اساس ویدیویی که از جریان نشست اعضای کمیسیون حل منازعات کوچی‌ها و روستاییان به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، هزاره‌های ساکن بهسود به پرداخت مبلغ مذکور موظف می‌شوند اما با توجه به حضور مقام‌های طالبان، هیچ‌کس از این حکم ابراز نارضایتی نمی‌کند.